هشتگ های داغ :‌
هشتگ های داغ :‌ ‌‌
/ ثبت نام
market 940 روز پیش
بازدید 6868 7 دیدگاه

فروت ست برای کاهش ریزش گل و میوه

فروت ست، ترکیبی برای کاهش ریزش گل و میوه

واژه فروت ست (Fruit set) در زبان انگلیسی عبارتست از تنظیم میوه و تغییراتی که در نهنج گل میوه رخ میدهد تا میوه اولیه تشکیل شود.

می‌توان گفت مرحله تقویت جوانه جهت تشکیل میوه فروت ست می‌باشد.

 

اهمیت فروت ست

جوانه‌های زایشی اندامی از گیاهان می‌باشند که دارای ذخیره ای از عناصر غذایی هستند. این عناصر به صورت مستقیم در فرایند زایش یا تشکیل جوانه زایشی، تلقیح، تشکیل میوه و بزرگ شدن میوه نقش بسزایی دارند.

با توجه به تغییرات اقلیمی و تخلیه غذایی گیاه، گیاه توان یا فرصت کافی برای ذخیره عناصر موثر در فرایند زایش یا تشکیل جوانه زایشی، تلقیح، تشکیل میوه و بزرگ شدن میوه ندارد.

بنابراین برای یک زایش یا تشکیل جوانه زایشی قوی و تلقیح و تشکیل میوه با کیفیت و بزرگ شدن موثر میوه استفاده از برنامه غذایی فروت ست بسیار مهم است.

انجام فروت ست علاوه بر افزایش موارد فوق باعث عدم ریزش میوه در مراحل بزرگ شدن میوه می‌شود. پس برنامه غذایی فروت ست بسیار مهم می‌باشد.

برخی مزایای محلولپاشی فروت ست:

  • افزایش گرده افشانی
  • افزایش گلدهی
  • افزایش میوه دهی
  • کاهش ریزش گل
  • کاهش ریزش میوه
  • کاهش ریزش جوانه‌های سال آینده
  • کاهش سال آوری درختان
  • افزایش مقاومت به سرمای زمستان و بهار
  • افزایش کمیت و کیفیت محصول
  • سرعت جذب سریع از طریق برگ

 

شما می‌توانید محصول فروت‌ست فارسا را از سایت فارسامارکت خریداری نمایید.

فروت ست فارسا

 

سال آوری چیست؟

سال آوری به شرایطی اطلاق می‌شود که یک درخت در یک سال بار خوبی می‌دهد و در سال بعد یا بار نمی‌دهد و یا بار بسیار کمی می‌دهد.

سال آوری دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن تغذیه می‌باشد. اما عوامل دیگر مثل هرس، رقم گیاه، آفت، بیماری و شرایط اقلیمی هم در سال آوری نقش دارند.

استفاده از این کود فروت ست در سبزیجات میوه‌دار (فلفل، گوجه، خیار، بادمجان و …) در تولید تعداد میوه بیشتر و یکنواخت تر، بسیار موثر است.

محلولپاشی فروت ست با کیفیت و به موقع کمک می‌کند تعادل مناسبی بین فرم رویشی و زایشی گیاه به وجود بیاد. در نتیجه تعداد شکوفه بیشتری تبدیل به میوه می‌گردد.

 

بهترین زمان محلولپاشی فروت ست

دو مرحله برای محلولپاشی فروت ست بسیار مهم و ضروری است.

1- بلافاصله پس از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ‌ها

2- در زمان تورم جوانه درختان در اسفند یا فروردین ماه بسته به منطقه و نوع محصول

 

نکته مهم: در انتهای فصل و پس از برداشت میوه تولید و ذخیره‌سازی مواد غذایی در درخت همچنان ادامه دارد ولی در این زمان محل ذخیره سازی از سمت میوه به سمت جوانه ها تغییر می‌کند.

چرا که در این زمان درخت تمام توان خود را صرف تقویت جوانه‌ها می‌نماید تا در سال آینده با داشتن جوانه‌های قوی ریزش گل و میوه کمتری داشته باشد.

همچنین پس از برداشت عناصر غذایی موجود در برگ‌ها به سمت جوانه‌ها حرکت می‌کنند. توانایی رشد اولیه جوانه‌ها و تشکیل میوه در بهار به شدت به ذخیره سازی جوانه‌ها در سال بعد مربوط می‌شود.

هر چه از زمان برداشت میوه‌ها بگذرد توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کاهش می‌یابد. بنابراین سعی کنید فروت ست بعد از برداشت به تأخیر نیافتد و برگ هنوز سبزینگی مناسبی داشته باشد.

 

فروت ست پس از برداشت مهمتر است یا پاییز:

از آنجا که ذخیره غذایی جوانه‌ها از سال قبل برای گلدهی و میوه دهی تامین می‌شود، می‌توان گفت 70 درصد اثر و نتیجه در محلولپاشی بعد برداشت حاصل می‌گردد و فقط سی درصد آن در زمان تورم جوانه اثر دارد.

 

عناصر موجود در فروت ست

فروت ست از سه عنصر کودی مهم و اثرگذار تشکیل شده است که به شرح ذیل می‌باشد:

نیتروژن (ازت) 8 درصد:

در تامین هیدرات کربن نقش دارد و می تواند انرژی لازم برای جوانه‌ها را تولید نماید. ازت باعث تامین انرژی برای افزایش رشد زایشی و رویشی گیاه می‌گردد.

همچنین وجود ازت به افزایش جذب و حرکت سایر عناصر کمک می‌کند. ازت نقش مهمی در فرآیند فتوسنتز داشته و یکی از اجزای تشکیل دهنده ابتدایی در برابر ترکیبات آلی مانند اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه هست.

ازت مهم‌ترین عنصری است که جوانه‌ها باید قبل از ریزش برگ دریافت کنند. چون درخت به دلیل فعالیت کم ریشه در اوایل بهار نمی‌تواند این نیاز بالا را تأمین کند، در نتیجه اندازه میوه‌ها و عملکرد نهایی به شدت افت می‌کند.

 

روی4 درصد:

روی از عناصر بسیار مهم در تقویت جوانه ها و گلدهی و میوه‌دهی است. روی پیش ماده تولید اکسین در گیاه بوده و نقش مهمی در گرده افشانی گیاه دارد. چرا که روی در رشد گیاه و گرده افشانی موثر بوده و کمک شایانی به تحریک رشد رویشی و زایشی گیاه می‌نماید.

روی نقش مهمی در تولید کلروفیل، شکل گرفتن رنگدانه و متابولیسم ازت دارد. روی همچنین سبب افزایش سرعت فعالیت‌های آنزیمی و فتوسنتز می‌شود. کمبود روی سبب دیرتر شکفته شدن جوانه‌های زایشی و رویشی می‌گردد.

یکی از دلایل دیر بیدار شدن درختان در بهار یا عدم رشد متعادل اندام رویشی و زایشی در گیاهان کمبود روی می‌باشد.

کمبود روی سبب ریز شدن برگ‌ها می‌شود و از آنجا که برگ‌ها کارخانه غذاسازی گیاه هستند؛ ریز برگی و کم برگی حاصل از کمبود روی سبب کاهش کمیت و کیفیت محصول می‌شود.

 

بور 2 درصد:

عنصر بور نقش بسیار مهمی در بحث گرده افشانی گیاه دارد. در نتیجه تامین بور کمک بزرگی به گرده افشانی بهتر گیاه می‌نماید.

بور در افزایش عمر دانه گرده موثر بوده و سبب می‌شود کیفیت گرده افشانی بهتر انجام شود. بور به بهبود کیفیت لقاح کمک می‌کند اگر لقاح به خوبی انجام نشود ظاهر میوه و کیفیت آن ضعیف می‌شود.

بور به طور غیر مستقیم روی قند شیره گیاهی و شهد گل موثر است که باعث جذب بیشتر حشرات می‌شود.

بور در زمان تشکیل لوله گرده اهمیت بیشتری نسبت به سایر مراحل دارد.

مواد تشکیل دهنده درصد عنصر:

  • نیتروژن 8%
  • روی 4%
  • بور 2%


نوع محصول محلول پاشی

( لیتر در ۱۰۰۰ لیتر در هکتار) زمان مصرف

محصولات باغی 2-3 لیتر در هزار هنگام تورم جوانه ها و پس از برداشت

محصولات زراعی 2 لیتر در هکتار قبل از گل انگیزی


نکته بسیار مهم: آیا فروت ست کامل هست و دیگر نیاز به بور و روی نداریم؟

یکی از اشتباهات رایجی که در بین بسیاری از کشاورزان مشاهده می‌شود این است که گمان می‌کنند محلولپاشی فروت ست نیاز گیاه به بور و روی را تامین می‌کند.

در حالی که به هیچ وجه این چنین نیست و محلولپاشی فروت ست در زمان هایی که گفته شد فقط و فقط یک غذای مکمل و کمکی برای تقویت جوانه و گلدهی درخت است و در زمان لازم باید نسبت به تامین بور و روی بر اساس آزمایش خاک و برگ با نظر کارشناس اقدام گردد.


توصیه‌های مهم در استفاده از فروت ست

بهتر است به نکات زیر در مورد فروت ست دقت کنید تا بتوانید تاثیر بهتری از آن را در محصول خود شاهد باشید:

  • قبل از استفاده، محلول درون بطری را به خوبی تکان دهید.
  • بهترین زمان محلول پاشی، در ساعات اولیه صبح و یا بعد از ظهر نزدیک به غروب آفتاب است.
  • در انبار خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شود.
  • بهتر است با سایر کودها و سموم مخلوط نشود در صورت لزوم قبل از اختلاط با سایر سموم و کودها،‌ هر کدام را جداگانه در آب رقیق کرده سپس به مخزن سم‌پاش اضافه نمایید.
  • از مصرف فروت ست دارای بور برای گیاهان حساس به غلظت بالای بُر و همچنین در مواقع مشاهده مسمومیت بُر در گیاه اکیدا اجتناب کنید.

با سپاس از همراهی شما خوبان لطفا با نوشتن کامنت ضمن افزایش سطح علمی و تجربی ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود بهره‌مند سازید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه شما پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الهام باقری گفت:

    خیلی عالی

    1. market گفت:

      سپاس از شما

  2. اسماعیل ابراهیمی گفت:

    فروت ست میشه با صابون زد؟

    1. market گفت:

      بله میشه مخلوط کنید

    2. رضا گفت:

      اینطور که اکثر اهل فن میفرمایند ، تقریبا در تمامی سموم و محلول ها صابون ضروریدمیباشد

  3. محمود علی اکبری گفت:

    سپاس فراوان از مطالب عالی و مفید.ممنون میشم بتونید یک برنامه کلی به ما تازه کارها بدید که بدونیم در فصل ها چه اقداماتی انجام بدیم تا نتیجه بهتری داشته باشیم♥️🌹

    1. market گفت:

      سپاس از شما
      اگر آموزش های پیج رو دنبال کنید اطلاعات زیادی دریافت می کنید.
      همچنین میتونید از مشاوره تلفنی ما هم استفاده کنید.