هشتگ های داغ :‌
هشتگ های داغ :‌ ‌‌
/ ثبت نام
فاطمه حسین‌خانی 393 روز پیش
بازدید 502 بدون دیدگاه

کود سیلیکات پتاسیم – افزایش مقاومت گیاهان

سیلیکات پتاسیم

سیلیکات پتاسیم از جمله کودهایی است که جهت استفاده در زمین های کشاورزی و زراعی مورد تایید قرار گرفته است.

استفاده از کود سیلیکات پتاسیم در انواع محصولات کشاورز ی و زراعی از جمله: جو، گندم، برنج، نیشکر، خربزه، انگور، خیار و گیاهان زینتی رایج است.

کود سیلیکات پتاسیم از جمله کودهایی می‌باشد که استفاده از آن باعث جلوگیری از بیماری‌های قارچی و آفت ها در محصولات کشاورزی می‌شود، این فایده به کشاورزان کمک زیادی می‌کند، زیرا بیماری‌های قارچی یکی از عواملی مهمی هستند که به محصولات کشاورزی آسیب می‌رسانند و ارزش غذایی آنها را پایین می‌آورند.

در محصولاتی که که به صورت ارگانیک هم تولید می‌شوند، می‌توان از کود سیلیکات پتاسیم استفاده کرد.

کود سیلیکات پتاسیم یکی از منابع تامین سیلیسیم و پتاسیم زمین‌های کشاورزی و زراعی و محصولات آنها می‌باشد. این کود در جهت کنترل بیماری های گیاهی و به عنوان اصلاح کننده خاک از لحاظ عناصر پتاسیم و سیلیسیم در خاک های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

این کود کمبود سیلیسیم خاک هایی که به دفعات زیاد کشت شده اند و از نظر این عنصر دچار کمبود هستند را جبران می کند و میزان پتاسیم خاک را با این کود تنظیم می کنند.

عنصر سیلیسیم و رشد گیاهان

کمبود سیلیسیم در گیاهان تاثیر قابل توجهی بر روی سلامت گیاه دارد، به همین علت عنصر سیلیسیم یکی از مفیدترین عناصر کودی برای رشد گیاه می‌باشد.

کمبود سیلیسیم در خاک‌ها یک اتفاقی است که کم دیده می‌شود ولی زمین‌های زراعی و کشاورزی در مناطق با آب و هوای گرم، این کمبود بسیار وجود دارد و در محصولاتی مثل نیشکر و برنج کمبود سیلیسیم یک اصل است و همیشه باید به آن توجه کرد و برای تامین آن باید از کود سیلیکات پتاسیم استفاده کنیم.

کود سیلیکات پتاسیم برای تامین سیلیس مورد نیاز خاک‌های زراعی و کشاورزی یک گزینه بسیار مناسب می‌باشد. سیلیسم به عنوان یک محافظ جهت مقاومت گل‌ها و گیاهان در برابر خشکسالی‌ها می‌شود.

استفاده برای انواع میوه‌ها

برای جذب پتاسیم توسط گیاه عنصر سیلیسم لازم است، از این جهت سیلیسیم یک عنصر ضروری برای رشد گیاهان می‌باشد، این دو عنصر به صورت ترکیبی باعث می‌شوند که گیاهان و برگ‌ها در برابر افزایش گرمای محیط و عوارض نور خورشید که باعث آفتاب سوختگی برگ‌ها و تولید میوه‌های پوک در درختان میوه می‌شود، مقاوم باشند.

نقش سیلیسیم در رشد گیاهان گلدانی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا یک گیاه در ظرف گلدانی نسبت به همان گیاه در زمین، به کندی رشد می‌کند؟ و چه چیزی باعث این اختلاف رشد می‌شود؟

محققان دریافته‌اند که علت اختلاف رشد در گیاهان گلدانی و گیاهانی که درون زمین کمبود مواد مغذی می‌باشد. با مقایسه مواد مغذی درون خاک زمین و خاک گلدان‌ها متوجه تفاوت سطح مواد مغذی این دو مورد شدند.

یکی از مواد مغذی که بر روی رشد گیاهان گلدانی و زمینی تفاوت ایجاد کرده‌است، سیلیسیم می‌باشد که مقدار آن در گیاهانی که درون گلدان هستند بسیار پایین می‌باشد.

نتیجه بر این شد که برای رشد بهتر گیاهان گلدانی، از کود سیلیکات پتاسیم استفاده کنید.

پتاسیم و ضرورتی که برای گیاهان و محصولات کشاورزی دارد

تاثیراتی که پتاسیم برای سلامتی انسان مفید می‌باشد، کم نیست.

پتاسیم یکی از عنصرهای اساسی برای سلامتی انسان بوده و یک عنصر کلیدی برای حفظ عملکردهای اساسی قلب و عروق انسان می‌باشد. بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که روی سیلیکات پتاسیم انجام شده‌است، این را نشان می‌دهد که در چرخه‌ی مواد غذایی تاثیر مضری نداشته‌است.

برای تولید میوه‌های درشت و صادراتی، سیلیکات پتاسیم بهترین کود می‌باشد. همانطور که دوعنصر نیتروژن و فسفر برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی ضرورت دارد، پتاسیم هم سومین عنصر ضروری برای رشد گیاهان لازم و ضروری است. کمبود آن باعث رشد نامناسب ریشه گیاه می‌شود.

اگر کمبود پتاسیم احساس شود گیاه دچار رشد آهسته می‌شود و مقاومتی در برابر بیماری‌های قارچی و آفت ها ندارد. اگر محصولات کشاورزی دچار کمبود پتاسیم شوند باعث اختلال در رسیدن میوه‌ها می‌شود. میوه‌های حاصله ریز و کال می‌شوند و بازده محصولات را پایین می‌آورد و کشاورزان عزیز را دچار ضرر زیادی می‌کند.

پس نتیجه براین شد که استفاده از کود سیلیکات پتاسیم در با کیفیت بودن و سالم بودن محصولات کشاورزی به شما کمک زیادی می‌کند.

پتاسیم باعث تنظیم حرکت آب در داخل بافت‌های گیاهی می‌شود و همچنین در ساخت پروتیِین، نشاسته، متابولیسم تنفسی و فتوسنتز دارای نقش اساسی می‌باشد استفاده از کود سیلیکات پتاسیم در محصولات کشاورزی و مزایای این کود برای گیاهان و محصولات باغات میوه

بیشتر باغداران برای تامین سیلیسیم و پتاسیم مورد نیاز باغ‌های خود از کود سیلیکات پتاسیم محلول استفاده می‌کنند.

این کود باعث رشد بیشتر درختان می‌شود. به علت مزایای زیادی که عنصر کودی سیلیسیم برای درختان دارد، کود سیلیکات پتاسیم را به عنوان مکمل به خاک و به صورت اسپری بر روی درختان، به کار می‌برند.

استفاده از این کود در مناطق گرمسیری بسیار لازم است زیرا اکثر این زمین‌ها دچار کمبود عنصر سیلیس هستند.

استفاده از سیلیس بهره‌وری و تولید پایدار را افزایش می‌دهد.

کود مایع سیلیکات پتاسیم

دومین عنصر فراوان موجود در پوسته زمین سیلیسیم می‌باشد. از این جهت اکثر خاک‌ها از این عنصر برخوردار هستند.

با توجه به اثرات مفید عنصر سیلیسیم در رشد گیاهان و جلوگیری از ایجاد بیماری در محصولات کشاورزی و همچنین یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز محصولات کشاورزی، در زمان های قدیم به علت نبود دانش و علم کافی، به عنوان یک ماده مغذی به عنصر سیلیسیم توجه نشده است.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که استفاده از سیلیس به عنوان مکمل در خاک‌های زراعی و کشاورزی و همچنین اسپری کردن بر روی محصولات کشاورزی، مقاومت این محصولات را نسبت به گرمای هوا و خشکی هوا افزایش می‌دهد.

به علاوه براین باعث مقاومت محصولات کشاورزی و گیاهان در برابر بیماری‌های قارچی و همچنین سایر عوامل بیماری زا می‌شود و نحوه عملکرد این محصولات را افزایش می‌دهد.

استفاده از سیلیس در جهت رشد محصولات کشاورزی و اصلاح خاک، سمیت ناشی از میزان بالای عناصر منگنز، آهن و آلومینیوم را در خاک کاهش می دهد و مانع از آسیب این عناصر به محصولات زراعی می شود.

بهترین و سالم‌ترین منبع برای تامین سیلیسیم در خاک های زراعی و محصولات کشاورزی، کود سیلیکات پتاسیم می باشد، که براحتی و بدون هیچ نگرانی می توان از آن استفاده نمود.

تحقیقات انجام شده روی محصولات کشاورزی نشان داده‌است که جذب سیلیسیم در محصولات مختلف با هم تفاوت دارد، مقدار سیلیسیمی که جذب می‌کنند باهم فرق دارد. انواع مختلف غلات بیشترین و بهترین جذب سیلیس را دارند.

 

محصولات سیلیس‌دوست

محصولاتی که بیستر به سیلیس نیاز دارند سه دسته هستند:

  1. انواع برنج‌ها
  2. محصولات دیم مانند نیشکر
  3. محصولات دو لپه‌ای و حبوبات

برای کشت برنج و حبوبات باید حتما از کود سیلیکات پتاسیم استفاده شود اگر استفاده نشود کیفیت محصولات به دست آمده بسیار ضعیف می‌شود.

عنصر سیلیس برای گیاهان و محصولات کشاورزی هیچ گونه ضرری ندارد.

وجود سیلیسیم در دسترس گیاهان و محصولات زراعی باعث تقویت و استحکام فضای بین دیواره سلولی آنها می شود.

از جمله فواید دیگر عنصر سیلیسیم در گیاهان، محافظت از گیاهان در برابر فشارهای محیطی و آب و هوایی، کمک به بهبود جذب آب و مواد معدنی در محصولات کشاورزی، محافظت کامل از ایجاد بیماری‌های قارچی گیاهان و جلوگیری از تشکیل کپک پودری در این محصولات می باشد.

علاوه بر این فواید، این کود هیچ گونه خطرات مزمنی برای محصولات زراعی و گیاهان ندارد. زیرا طبق مطالعات انجام شده وجود سیلیسیم و پتاسیم در محصولات کشاورزی باعث ایجاد بیماری و مشکلات مزمن نشده است.

بنابراین استفاده از کود سیلیکات پتاسیم برای زمین های زراعی و کشاورزی در تولید محصولات چرخه غذایی بسیار ایمن است.

کود سیلیکات پتاسیم به دلیل اینکه فاقد ترکیبات آلی فرار می باشد تجزیه آن منجر به آزادسازی ترکیبات جانبی خطرناک در محیط زیست نمی شود. ترکیب سیلیکات پتاسیم در صورت تجزیه پتاسیم و دی اکسید سیلیسیم آزاد می‌کند که هر دوی این ترکیبات به طور طبیعی در اکوسیستم ها وجود دارند و مشکلاتی را به وجود نمی آورند.

محلول رقیق شده سیلیکات پتاسیم به راحتی با ایجاد پیوند با مواد سیلیکاتی آزاد و مرتبط با یون‌های پتاسیم، از بین می‌رود و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند. پس می توانیم اطمینان حاصل کنیم که کود سیلیکات پتاسیم از ایمن ترین کودهای مورد استفاده در کشاورزی می‌باشد.

همچنین ترکیبات سیلیسیم و پتاسیم کود سیلیکات پتاسیم، از مغذی های غذایی محسوب می‌شوند که علاوه بر مضر نبودن در غذا، برای بدن مفید نیز می‌باشند.

 

بهبود رشد گیاهان با استفاده از کودهای سیلیکات پتاسیم

غلظت های استفاده شده برای تهیه محلول های پاششی و اسپری کود سیلیکات پتاسیم، به راحتی توسط محصولات کشاورزی و گیاهان جذب می‌شوند.

غلظت‌های تهیه شده از سیلیسیم و پتاسیم از آنالوگ های این عناصر که به صورت طبیعی در خاک وجود دارند، قابل تشخیص نمی‌باشد.

یک شناخت درست و دقیق از نحوه عملکرد کود سیلیکات پتاسیم در محصولات زراعی وجود ندارد و مطالعات تحقیقاتی در این زمینه دو فرضیه را مطرح می‌کنند.

اولین فرضیه در نحوه عملکرد اسپری این کود به عنوان عملکرد مکانیکی است و دومین فرضیه یک عملکرد فیزیولوژیک هنگام جا به جایی کود سیلیکات پتاسیم در بافت های محصولات کشاورزی است، که تحقیقات جدید از اثبات فرضیه دوم حمایت می‌کنند.

نتیجه به دست آمده و مشاهده شده در این فرضیه اشباع شدن سیلیسیم در دیواره‌های اپیدرمی سلول است، که به عنوان مانعی در برابر از دست دادن آب مورد نیاز محصولات و همچنین جلوگیری از ایجاد عفونت قارچی می‌شود.

 

مزایای کود سیلیکات پتاسیم

از مزایای ویژه استفاده از کود سیلیکات پتاسیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیاد کردن مقاومت گیاهان در برابر نمک.
  • ضررات ناشی از عنصرهای فسفر، آلومینیوم و آهن را برای گیاهان کم می‌کند
  • استفاده از سیلیکات پتاسیم باعث کاهش استرس های آب و هوایی برای محصولات کشاورزی می‌شود
  • کود سیلیکات پتاسیم باعث افزایش رشد محصولات زراعی می‌شود
  • کود سیلیکات پتاسیم باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی گیاهان می‌شود
  • استفاده از کود سیلیکات پتاسیم باعث بهبود تغذیه برگ ها می شود و حساسیت های خاک را کاهش می‌دهد
  • کود سیلیکات پتاسیم به افزایش کارایی فتوسنتز گیاه کمک می‌کند
  • استفاده از کود سیلیکات پتاسیم برای چمن های پارک و زمین های فوتبال، باعث ایجاد سرسبزی و نشاط می‌شود.
  • کود سیلیکات پتاسیم برای درخت‌های انگور و گیاهان زینتی به عنوان یک مکمل اصلاح کننده خاک بسیار مفید است.
  • کود سیلیکات پتاسیم از جمله کودهای مفید در فرآوری محصولات زراعی از جمله برنج است که فواید آن در رشد برنج به اثبات رسیده است.
  • افزایش طول انبارداری محصولات باغی و زراعی
  • این کود باعث ایجاد مقاومت گیاهان در برابر کرم های ساقه دار، مگس سفید، شته، کنه، پسیل و غیره می‌شود.
  • کود سیلیکات پتاسیم مانع از ایجاد بیماری‌های بلاست برنج، پژمردگی، سفیدک و غیره می‌شود.
  • استفاده از کود سیلیکات پتاسیم باعث کاهش پوکی پسته می‌شود.
  • سلامت پسته برای باغداران از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • نتایج تحقیقات نشان می دهد که، کود سیلیکات پتاسیم باعث کاهش قابل توجه عارضه سوختگی و همچنین کاهش پوکی محصولات پسته می شود.

دو ماده اصلاح کننده و کودی دیگر هم دارای درصد قابل توجهی سیلیس در خود هستند که به اصلاح خاک و تغذیه گیاه کمک می‌نماید.

استفاده از گوگرد معدنی اسیدی فارسا و زئوپتاس فارسا به دلیل دارا بودن بیش از 15 درصد سیلیس در خود به تامین سیلیس خاک و بهبود عملکرد و کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفت، بیماری و تنش‌های محیطی کمک شایانی می‌نمایند.‌

نظرات کاربران

  • دیدگاه شما پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *