هشتگ های داغ :‌
هشتگ های داغ :‌ ‌‌
/ ثبت نام
market 513 روز پیش
بازدید 1970 بدون دیدگاه

آزمایش خاک – آنالیز خاک

آزمایش خاک کشاورزی، آنالیز خاک کشاورزی

هدف از آزمایش خاک شناخت نوع خاک، شناخت کمبود و نقاط قوت خاک می‌باشد. از جمله فواید آزمایش خاک می‌توان کاشت گیاه مناسب در هر خاک، برآورد کردن میزان استفاده از کودهای شیمیایی و همین‌طور صرفه‌جویی در هزینه با کاشت گیاه مناسب هر زمین را نام برد.

آنالیز خاک یکی از موارد مهمی است که قبل از کاشت محصول نسبت به انجام آن باید اقدام کرد.

 

پارامترهای مهم در آزمایش خاک

پارامترهایی که در آزمایش خاک انجام می‌شود عبارتند از:

 

میزان pH در آنالیز خاک

از آنجا که تشخیص میزان pH خاک جهت کاشت گیاه مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو برای تشخیص میزان pH خاک آن را آزمایش می‌کنند.

میزان pH خاک عموما بین 0 تا 14 می‌باشد. عدد 7 خنثی بودن خاک را نشان می‌دهد و هرچه از این مقدار بالاتر رود قلیایی بودن و پایین‌تر رود اسیدی بودن خاک را می‌رساند.

به طور‌ کلی دریافت مواد مورد نیاز گیاه به پی‌اچ خاک بستگی دارد، باید نسبت به کاشت گیاه مناسب در مزرعه مورد نظر دقت کرد، بیشتر گیاهان به پی‌اچ 6 تا 8 نیاز دارند.

به عنوان مثال pH مناسب برای رشد پسته 7 تا 5/7 است.

 

میزان هدایت الکتریکی موثر

یکی از اقدامات مهم جهت آزمایش خاک میزان شوری آن است.

هدایت الکتریکی با میزان شوری ارتباط مستقیمی دارد هرچه شوری بالاتر باشد میزان هدایت الکتریکی نیز بالاتر است. بهترین میزان سازگازی با شوری خاک در EC صفر تا 2 می‌باشد.

 

میزان وجود مواد آلی در خاک

درصد مواد آلی موجود در خاک که میزان کربن آلی را نشان می‌دهد حکایت از حاصلخیزی خاک دارد. در خاک‌های حاصلخیز این عدد1 درصد است، در بعضی از موارد به زیر نیم درصد کاهش می‌یابد.

 

نوع بافت خاک

درآزمایش خاک نوع بافت خاک که نشان‌دهنده میزان شن، رس و ولومی بودن آن است مشخص می‌شود. تشخیص نوع بافت خاک، گیاه مناسب جهت کاشت در آن خاک را مشخص می‌کند.

 

برآورد مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در خاک

با انجام آزمایش و مشخص شدن میزان عناصر موجود در آن نه تنها گیاه مناسب برای خاک مورد نظر مشخص می‌شود که نقش مهمی در تشخیص میزان کود مورد نیاز برای تقویت گیاهان دارد.

 

میزان آهک در آزمایش خاک

به طور کلی گیاهان میزان 0 تا 8درصد آهک موجود در خاک را تحمل می‌کنند با انجام آزمایش در صورت بیشتر بودن این مقدار مشخص می‌‌شود.

برای کاهش میزان آهک خاک کشاورزی می‌توانید از محصول سولفوران اسید فارسا استفاده کنید.

 

درصد اشباع خاک

درصد اشباع خاک یعنی مقدار آب مورد نیاز برای 100 گرم خاک کشاورزی است. با وجود آگاهی از میزان این پارامتر می‌توان گیاه مناسب این خاک را انتخاب کرد و همچنین کمک شایانی به آبیاری و کوددهی گیاه می‌کند.

 

تشخیص سالم بودن خاک

بعضی از خاکها ممکن است که سمی باشند و حتی برای پرورش مقاومترین گیاهان مناسب نباشد. با انجام آزمایش خاک از هزینه‌هایی که برای کاشت، بذر، آبیاری و نگهداری گیاه می‌شود جلوگیری می‌کنیم.

 

نمونه‌برداری از خاک کشاورزی به منظور آزمایش خاک

نمونه‌برداری از خاک را طوری انجام دهید که تمام قسمت‌های خاک در آن باشد. نمونه را به طور منظم یا نامنظم و از عمق حداکثری ریشه گیاه بردارید، میزان نمونه برای هر هکتار 1 کیلوگرم است. نمونه را داخل ظرف استریل ریخته و به آزمایشگاه برسانید.

هنگام نمونه‌برداری زمین نه خشک و نه خیس باشد، این زمان بهترین زمان برای نمونه‌برداری است.

آنالیز خاک تاثیر چشمگیری در افزایش بازدهی و همچنین مدیریت کوددهی محصولات دارد.

 

زمان مناسب نمونه‌برداری برای آزمایش خاک

تقریبا در همه فصول می‌توان نمونه‌برداری را انجام داد اما بهتر است که در اواخر زمستان تا اوایل بهار و اواخر پاییز که زمان کوددهی است انجام شود که نیاز خاک به مواد مغذی موردنیاز مشخص شود. جهت کاشت نهال بهتر است آزمایش خاک را قبل از کاشت نهال انجام دهید.

برای مزارع آزمایش خاک را قبل از کاشت محصول یا بعد از برداشت انجام دهید.

آزمایش خاک برای گیاهان چندساله مثل چمن و درختان قبل از کاشت انجام شود و هر 2-3 سال یکبار تکرار شود. برای محصولاتی مثل گندم و جو هر دوسال یکبار آزمایش خاک انجام دهید.

 

شما می‌توانید آنالیز خاک مزرعه، باغ یا گلخانه خود را از طریق آزمایشگاه فارسا انجام دهید. برای اطلاع از قیمت آزمایش خاک کشاورزی می‌توانید به صفحه آنالیز خاک، آنالیز آب و آنالیز برگ مراجعه کنید.

 

در صورتی که نتیجه آنالیز خاک را دارید و قصد به شکل استاندارد تفسیر آزمایش خاک کشاورزی خود را انجام دهید می‌توانید به کارشناسان شرکت فارسا مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه شما پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *